Företagare som anlitar redovisningsbyråer för att få hjälp med sin inkomstdeklaration behöver numera inte göra mycket mer än att signera den digitala deklarationen. När detta är gjort får företagaren en digital kvittens på att deklarationen är klar.
Sedan 2018 är det möjligt att deklarera helt digitalt även för företagare som anlitar redovisningsbyråer för hjälp med deklarationen. Med Skatteverkets nya tjänst är det möjligt för byrån att skicka in alla uppgifter i inkomstdeklarationen digitalt. Därefter är det möjligt för företagaren att logga in med e-legitimation, se och signera deklarationen. Tjänsten har tillkommit för att göra det enklare för företagare att deklarera elektroniskt.
Genom att använda digital brevlåda kan företagaren också få sin deklaration ungefär en vecka tidigare än de som får deklarationen som ett fysiskt dokument, på papper.
För att kunna använda tjänsten krävs det att redovisningsbyrån har programvara som kan skapa filer som kan läsas av Skatteverkets tjänst.
Att deklarera digitalt är än så länge betydligt vanligare bland privatpersoner än bland företagare. 44 procent av företagarna deklarerar digitalt, jämfört med 86 procent av privatpersonerna. Ännu lägre är andelen bland de företag som är kunder hos redovisningsbyråer. Där deklarerade endast en fjärdedel digitalt 2017.

Anstånd med deklarationen
Om du har en enskild firma, och inte hinner bli klar med din deklaration i tid, kan du ansöka hos Skatteverket om anstånd med din inkomstdeklaration. Hur långt anstånd du kan få beror på vilken metod du använder när du ansöker.
- Om du ansöker elektroniskt via Skatteverkets Mina sidor mellan 3 april och 2 maj kan du få anstånd till 16 maj.
- Om du använder Skatteverkets blankett SKV 2600, och gör ansökan senast 21 april, kan du få anstånd till 31 maj, eller i vissa fall längre.
Aktiebolag, handelsbolag och kommanditbolag kan inte begära anstånd med sin deklaration.
En redovisningskonsult som hjälper fysiska personer eller dödsbon att upprätta deklarationer kan ansöka om byråanstånd. Med byråanstånd går det att lämna in deklarationen allra senast 17 juni 2019, om den lämnas in digitalt.
Digital brevlåda
Genom att registrera dig för en digital brevlåda som E-boks, Kivra eller Digimail kan du få ett flertal försändelser – både sådana som rör dig som privatperson och sådana som rör ditt företag – direkt till denna. Då riskerar du inte att något viktigt ska försvinna i posthanteringen.
Använder du en digital brevlåda kan du få försändelser från många olika myndigheter dit. Från Skatteverket kan du bl.a. få följande:
- Betalningskrav och betalningsuppmaningar (företag och privat).
- Blanketter om borgenärsärenden (företag och privat).
- Fastighetsdeklaration för hyreshus och industri, med länk till Skatteverkets e-tjänst.
- Fastighetsdeklaration för hyreshus och industri med förslag till beslut.
- Beslut om fastighetstaxering för lantbruk, hyreshus och industri.
- Inkomstdeklaration 1, 2 och 4.
- Förfrågningar, överväganden, meddelanden och beslut gällande inkomstdeklarationen.
- Föreläggande att lämna inkomstdeklaration.
- Skattebesked och kontoutdrag.
- Beslut om debiteringsåtgärder, övervägande om beslut och omprövningsbeslut om moms, arbetsgivaravgifter och avdragen skatt.
- Beslut om förseningsavgift, omprövningsbeslut – skönsbeskattning om moms, arbetsgivaravgifter och avdragen skatt.
- Meddelanden om moms, arbetsgivaravgifter och avdragen skatt.
- Meddelande om organisationsnummer.
- Registerutdrag vid ändring av företagsuppgifter.
- Bekräftelse på anmälan om kassaregister.