Om du driver ett företag som har ett stort antal kunder kan det vara svårt att veta vilka som är de bästa. Troligen har du vissa kunder som du lägger mer tid på, men det kanske är värt det. Hur ska du veta om det förhåller sig så? Troligen kan du använda ditt bokföringsprogram för att ta reda på svaret.
I ditt bokföringsprogram kan du förhoppningsvis se vilka kunder som har betalat mest pengar för dina tjänster eller produkter under en bestämd period. Om du säljer någon form av tjänst – du kanske är frilansare – tänk också på att titta på antalet uppdrag. Den kund som betalar dig mest kanske också ger dig flest uppdrag, och betalar inte så mycket per utfört uppdrag. Sedan finns det kanske kunder som anlitar dig mer sällan, men betalar mer per gång. Troligare är dock att det förhåller sig tvärt om: att du tjänar mest på de som också ger dig flest uppdrag.
Kanske är det så att den allra största delen av dina intäkter kommer från några få kunder. Detta är en vanligt situation, och den är både bra och dålig. Det positiva är att du har en ekonomisk grundtrygghet, så länge du behåller dessa kunder. Det negativa är att den ekonomiska grundtryggheten försvinner om dina viktiga kunder gör det. Skulle det vara mer fördelaktigt för dig om du hade fler kunder, och gjorde färre jobb för varje kund? Det är bara du som kan svara på den frågan.
Det kan också finnas andra skäl till att avsluta samarbetet med en kund. Det kan handla om att kunden är sen med att betala sina fakturor, vilket minskar ditt företags likviditet, eller om att kunderna helt enkelt är svåra att kommunicera med. Även om de betalar bra kan det vara så att det inte är värt det. Tiden du lägger på påminnelser skulle kanske vara bättre använd på något annat.
Fyra sätt att identifiera lönsamma kunder
Om du har ett flertal kunder idag kan du genom analys identifiera vilka av dessa som är mest lönsamma. Men det finns också några saker du kan titta på när du står i begrepp att ta in en ny kund.
- Kan kunden bli en bra ambassadör? En bra kund är inte bara den som betalar bra, och i tid. En bra kund är också en kund som ofta och gärna talar väl om ditt företag. Nöjda kunder är som bekant den bästa reklamen.
- Kan du och kunden växa tillsammans? Har kunden potential, som gör det troligt att ditt företag kommer att kunna växa när kunden gör det? Ju större kunden blir, desto mer kan du sälja till dem. Ställ frågor till potentiella kunder om deras framtidsplaner, och vilka utmaningar de ser.
- Kan kunden hjälpa till att bygga ditt varumärke? En känd kund ger större trovärdighet för ditt företag.
- Kommer kunden att köpa av dig igen? En återkommande kund är en bra kund. Även om det också har betydelse vilka intäkter kunden ger vid varje transaktion kommer en kund som återkommer ofta ge stora inkomster i längden. Många bäckar små blir som bekant en stor å.