Billecta Recension

Billecta är ett fintech-bolag som erbjuder en plattform för olika ekonomiska hanteringar i Stockholm. På Södermalm ligger denna firma som till stor del specialiserar sig på fakturahantering och betalningskrav m.m i ett och samma system. Allt som rör fakturor är Billecta experter på så låt oss titta närmare på vad som erbjuds.

Alla som äger ett företag vet hur krånglig och trist fakturering och alla sysslor runt omkring kan vara. Dessutom är det känt för att vara ganska tidskrävande och för vissa företag som ständigt arbetar med nya uppdrag kan det vara svårt att nedteckna allt vid rätt tidpunkt för att minnas alla moment.

Billecta – en sammanfattning

  • Företaget Billecta erbjuder ett system som fokuserar på fakturering
  • Fakturaservice, kravhantering, fakturaköp och avtalsfakturering är bara några av de många tjänster som finns
  • Billecta tillhandahåller en fullskalig faktureringslösning och tjänst
  • Du själv sköter bokföring och fakturering
  • Tack vare API kan du synkronisera och använda ett antal system

Varför Billecta?

Som tidigare nämnts är Billecta till för den som skyr att hålla på med fakturering. Med sitt användarvänliga system erbjuds utförliga tjänster med allt som har med fakturor och betalningar att göra. Detta sker snabbt och enkelt tack vare API och integrationer av ditt egna affärssystem med Billecta.

Det du själv åtar dig är att skapa och skicka fakturor i det molnbaserade systemet och tack vare denna kompletta distribueringstjänst kan du enkelt korta ned alla krävande moment och skicka ut dina fakturor som e-faktura, sms, pdf eller via gammal hederlig postservice. Detta både till företag och privatpersoner utan problem.

Billecta innebär automatisk avprickning av dina kunders inbetalningar direkt via ditt bankkonto. Det blir således inga omvägar när en kundfordring betalas in. I och med detta sker inbetalningen snabbare och du får alltid information när en betalning har inkommit. Samtidigt bokförs affärshändelsen och hela processen går betydligt snabbare än i vanliga fall.

Extra finesser i systemet

Billecta mobilfaktura

Med Billecta är det enkelt att skapa fakturor. Det kan göras direkt i appen. Foto: Billecta

Det Billecta också stoltserar med är att de kan erbjuda ett antal tillval – de flesta dessutom helt gratis. Påminnelser och inkasso är något som många av deras kunder ser som välbehövligt och är också kostnadsfritt. Genom att aktivera dessa funktioner kan du hålla koll på obetalda fakturor och eftersläntrare.

Just kravhantering är en funktion som Billecta är känd för och det positiva här är att du själv kan skräddarsy dessa processer för varje enskild kund om så önskas. Detta kan också anpassas utefter fakturanivå. Tanken var att skapa ett så grundligt och utförligt system som möjligt med alla funktioner som kan tänkas behövas vid fakturering.

Billecta har dessutom inbyggd avtalsfakturering som funktion i systemet. Detta innebär att du som får löpande fakturor från en kund kan få hjälp med att per automatik fakturera denne med förutbestämda summor eller med ett visst intervall. Alla kringmoment sköts sedan helt automatiskt via systemet såsom påminnelser, bokföring, avstämningar och inbetalningar.

Digitalisera din egen byrå

Som kund hos Billecta kan du samtidigt ha förmånen att välja helt hur du vill att systemet ska se ut eller anpassas till ditt företag. Detta innebär många saker men i grund och botten härrör det sig om användarvänliga gränssnitt som du eller din redovisningsbyrå kan tänkas vilja ha.

Förutom självklara saker som bokföringsstöd och smart fakturering på olika sätt, kan Billecta även stödja olika typer av färgskalor, typsnitt, domäner och annat för att du som kund ska ha möjligheten att licensera Billectas tjänst och skapa en egen version av den. Det finns dessutom stöd för byråinlogg som ger åtkomst för alla medarbetare med samma användarnamn.

Att ge en personlig touch till sin egen redovisningsbyrå, eller någon annan typ av företag, kan vara både roligt och kreativt och då fokus är att kunderna ska ha stor nytta systemet så har detta blivit en alltmer uppmärksammad tjänst. Billecta har därmed ett brett sortiment av kunder och är partner med en rad redovisningsfirmor.

Är Billecta enbart ett system?

Ja, Billecta är ett företag som utvecklat ett faktureringssytem som samtidigt ger full bokföring och som vänder sig till redovisningsbyråer och företag som vill ha en partner för att åstadkomma effektiv och snabb fakturering. Det finns således ingen konsulttjänst och ingen fysisk person som sköter processerna.

Hur mycket kostar det?

Hos Billecta kan du få en provperiod på 30 dagar innan du bestämmer dig för att köpa systemlösningen. Med Billecta betalar du inte per månad utan per faktura och baspriset per faktura är från 9 kr. Kravhantering och bokföring tillkommer utan extra kostnad och det finns således varken bindningstider eller fasta avgifter.

Hur fungerar supporten?

Om du behöver teknisk support kan du maila på support@billecta.com eller ringa dem på det telefonnummer som kommuniceras på hemsidan. När du blir kund kan du även välja att få hjälp med deras REST API som kan integrera olika befintliga system med Billecta. Detta kan gälla orderhantering, CRM, tidrapportering och andra moderna hjälpmedel.

Hur blir jag partner med Billecta?

Om du har en redovisningsbyrå så kan du med fördel bli partner med Billecta och samtidigt digitalisera ditt system för att göra det mer personligt. Om du vill bli partner med dem kan du lätt skapa ett konto genom att gå in under fliken ”Tjänster” och sedan vidare till ”Redovisningsbyrå”.

Vilka betalsätt kan jag använda mig av?

Roligt att du frågar! Billecta kan erbjuda dig ett flertal olika betalsätt som snabbt ger dig åtkomst till pengarna på kontot. Detta är en funktion som både stödjer bankgiro, autogiro, Swish och klassisk kortbetalning. Alla dessa betalsätt är till för olika typer av betalningar såsom löpande, direkt, globalt eller mobilt.