Billogram Recension

Billogram är ett svenskt företag som har riktat in sig på fakturatjänster. Tjänsten riktar sig specifikt till småföretagare och företaget har jobbat hårt för att förenkla processen av fakturering till sina kunder. Inte nog med att arbetet med fakturering tar betydligt mindre tid – tjänsterna är även väldigt billiga att använda sig av.

Billogram grundades under år 2011 och har således en relativt lång erfarenhet av branschen. Genom att automatisera hanteringen av fakturor, och dessutom lägga den online, slipper man allt pappersarbete och kan få mer tid över till annat. I dagsläget har Billogram cirka 20 000 olika kunder och hanterar runt 8 miljarder kronor om året.

En av de som investerat i Billogram är f.d. landslagsmålvakten Rami Shaaban, som även spelat i Djurgården, Arsenal, West Ham och Hammarby.

Priser

Hos Billogram kan du verkligen känna dig trygg när det kommer till priser. Som kund slipper du all typ av bindningstid eller uppsägningstid på ditt användande av applikationen och dessutom kostar varje faktura endast 10 kronor. Dessa 10 kronor inkluderar inte bara själva fakturan, utan även eventuella påminnelser eller korrigeringar som behöver göras.

Nya kunder behandlas lite extra bra hos Billogram. Som ny kund får du nämligen skicka 10 stycken fakturor helt gratis under dina första 30 dagar. För den som vill kan man skicka billogramet via post, men då får man räkna med en tillkommande kostnad på 8,50 kronor,  för porto och kuvert.

Trots smarta påminnelser kan det ibland vara så att kunden inte betalar. Via Billogram kan du skicka ut inkassoärenden. Detta är dock en tilläggstjänst som ligger på 180 kronor per ärende. Om kunden betalar in summan och inkassoavgiften så får du dock tillbaka dina pengar och behöver inte betala för tjänsten.

Extra avgifter

Fler och fler företag väljer bort olika typer av extraavgifter i samband med sin faktura till kunden. Avgifterna kan till exempel vara faktureringsavgift eller administrationsavgift. Trots detta är det ännu ett flertal företag som använder sig av detta och vad man väljer är naturligtvis upp till en själv.

Med hjälp av Billogram kan du enkelt lägga till eller ta bort olika typer av avgifter. Vill du lägga till en fakturaavgift går detta snabbt och smidigt, men du behöver informera din kund om att en sådan kostnad tillkommer innan fakturan skickas iväg. Naturligtvis kan du själv bestämma hur hög avgiften ska vara.

En fakturaavgift används främst när man vill täcka upp för t.ex. administrativa kostnader. Det kan även vara så att man tilldelar en fakturaavgift om kunden vill ha fakturan direkt i brevlådan istället för digitalt. Detta kan vara ett sätt att jobba mot en mer miljövänlig vardag och få kunderna att slopa pappersfakturan helt.

Skapa ett konto

För att kunna komma igång med Billogram behöver du naturligtvis skapa ett konto. Här behöver du ange information som organisationsnummer, företagsnamnet och de bankuppgifter som gäller för utbetalning. Processen går snabbt och smidigt och ni är därefter redo att köra igång med det nya faktureringssystemet till företaget.

Varför man ska ange bankuppgifter är egentligen rätt tydligt, då alla företagare vill kunna få sina pengar. Bankuppgifterna behövs alltså för insättningar från Billogram. Du väljer själv om du vill ange ett plusgiro, bankgiro eller ett vanligt kontonummer. Du behöver dock se till så att bankuppgifterna stämmer överens med organisationsnumret.

Under fliken inställningar kan ni själva justera hur ni vill att er faktura ska se ut. Här kan man fylla i standardmeddelanden som ska befinna sig på fakturorna, men kan även ändra detta om man vill skriva ett meddelande till en specifik kund. Utöver detta kan du justera detaljerna kring påminnelser eller avskriva fakturorna.

Billograms fakturor

De fakturor som skapas i Billogram skiljer sig en del från de som skapas i andra faktureringsprogram. Fakturan skickas ut via mejl, men USP:en är att det också går att använda fakturan som kontaktyta gentemot kunden. Fakturan kan användas som plattform för chattsupport, eller för att presentera andra erbjudanden för kunden. Om kunden inte öppnar mejlet med fakturan inom 48 timmar skickas den också via post.

Billogram har en egen teknisk lösning, BilloPay, som gör det möjligt för kunden att logga in med Bank-ID och betala fakturan snabbt och enkelt. Det är också enkelt för kunden att acceptera nya erbjudanden som presenteras på fakturan.

Billogram by Syncify

Om du redan använder Fortnox kan du, med hjälp av Syncify, koppla ihop det systemet med Billogram. Denna tjänst kallas Billogram by Syncify, och gör det möjligt att snabba upp faktureringsprocessen, bl.a. genom att kunna ge svar på kundernas frågor snabbare.

Billogram förenklar vardagen

  • Enkelt och kostnadseffektivt.
  • Sparar in tid genom att automatisera fakturorna.
  • Gör det enkelt för företaget att kommunicera med kunderna på ett smart sätt.
  • Problemfritt att utföra krediteringar eller ändringar i felaktiga fakturor.
  • Billogram sänker företagets kostnader.
  • Billogram riktar in sig på småföretagare.
  • Webbfakturan är mer miljövänlig.
  • Färdiga bokföringsrapporter varje månad.

Sammanfattning

  • Billogram tillhandahåller fakturatjänster för småföretagare.
  • Tjänsterna som Billogram erbjuder är billiga, och sparar mycket tid för företaget.
  • Företaget har inte någon bindningstid för sin tjänst.
  • Som tillval går det att använda sig av inkasso via Billogram. Detta kostar dock extra.
  • I Billograms interface går det att ange hur fakturorna ska se ut, om det ska finnas någon text på dem, och hur eventuella påminnelser ska se ut.
  • Billogram finns inte som app, men kan användas direkt i telefonens webbläsare.

När får företaget utbetalningen?

Vanligtvis tar det inte längre än en bankdag innan Billogram har gjort en utbetalning till företagets konto. För att detta ska gälla gäller det dock att kunden har angett rätt OCR nummer när fakturan betalades in. När fel OCR har angetts behöver fakturan hanteras manuellt, vilket kan ta längre tid.

Kan man söka efter fakturanummer?

Billogram jobbar för att det ska vara så enkelt för företaget och kunden som möjligt. Du kan enkelt söka efter en faktura genom att använda dig av sökrutan som finns tillgänglig i applikationen. Här fyller du i fakturanummer eller OCR-nummer och får därefter snabbt upp rätt faktura.

Hur hanterar Billogram fakturor inför bokföringen?

Det ska vara enkelt att använda Billogram och det är det också. Du behöver med andra ord inte skriva ut alla dina fakturor när det är dags för bokföringen, utan alla samlas tryggt och säker på ditt Billogram-konto. Naturligtvis går det fortfarande att skriva ut fakturorna om så önskas.

Hur använder jag inkasso?

Det första du måste göra är att ansöka om tjänsten via länken ”tilläggstjänster”. Här behöver du godkänna ett avtal innan tjänsten kan kicka igång och därefter kan du behöva vänta cirka en arbetsdag innan tjänsten har aktiverats. Billogram har ett samarbete med inkassoföretaget Lindorff Sverige AB.

App eller webbläsare?

Billogram fanns från början endast tillgängligt via en app som var framtagen för iOS-enheter. I dagsläget finns appen dock inte tillgänglig på App Store, av anledning att man har behövt uppdatera den. Det enklaste och smidigare är att använda sig av sin vanliga webbläsare och den mobilanpassade hemsidan. Billogram fungerar bra även i mobiltelefonens webbläsare.

Vad betyder “klientmedel”, som det står om i Billograms villkor?

Klientmedel är likvida medel (pengar) som en redovisningsenhet förvaltar, och som tillhör redovisningsenhetens kunder. I Billograms fall rör det sig om de pengar som dina kunder betalar in, och som hamnar på Billograms konton innan de överförs till ditt företag.