Utanför Stockholm, i Täby, ligger denna lilla redovisningsbyrå som grundades 2011 av två svägerskor som tänkte att de skulle slå sina påsar ihop och skapa lukrativa tjänster åt företagare. DLX står för ”det lilla extra” och är just det som byrån vill förmedla till sina klienter – att namnet ska spegla deras arbetsmoral.

Målet har hela tiden varit att skapa en personlig kontakt med kunden och att erbjuda något utöver det vanliga genom att alltid vara lyhörd och sträva efter att tillgodose alla behov, oavsett årsomsättning eller typ av företag. Det är också därför man alltid ser till att ha ett drivande engagemang inför sina kunder.

Sammanfattning

  • DLX är en redovisningsbyrå i Täby
  • Bokstäverna är en förkortning av ”det lilla extra”
  • Syftet är att erbjuda flexibilitet och engagemang på hög nivå
  • Man skapar helhetslösningar och utför komplett redovisning
  • Utöver detta är man alltid redo att lägga till tjänster för kundens räkning
  • Alla typer av företag är välkomna, oavsett bolagsform eller omsättning

”Det lilla extra”DLX redovisning

Utöver de vanliga och traditionella tjänsterna hos DLX som fakturering, bokföring, lönehantering, årsbokslut, årsredovisning, deklarationer och startup av eget bolag så vill DLX alltid visa framfötterna och se till att varje enskild kund är nöjd. Ibland kan man nämligen behöva hjälp med något som inte står under de vanliga tjänsterna.

I och med detta och för att samtidigt utmana sig själva, så har DLX valt att gå steget längre och även erbjuda tjänster som kanske ligger på det lite mer avancerade planet. Detta kan innebära många olika saker som exempelvis avancerad rådgivning, skapa myndighetskontakter, eller få hjälp vid konflikter och ägarskiften m.m.

Genom att erbjuda det där ”lilla extra” så vill man ta chansen att locka till sig fler kunder och samtidigt lära sig mera längs vägen. Det är således viktigt för DLX att kunderna alltid är med och att en kontinuerlig dialog sker så att man alltid känner att man har kontroll över situationen.

Vanliga tjänster hos DLX

DLX utför de mest klassiska tjänsterna åt företag som behöver hjälp och stöd i sin ekonomihantering. Det vanligaste är den löpande bokföringen som har benägenhet att alltid ta mycket tid. Förutom detta är fakturering en populär tjänst som innefattar allt som har med betalningar att göra, samt lönehantering åt anställda.

Vill man att DLX ska upprätta bokslut och/eller årsredovisningar så är detta heller inga problem. Detta kan vara skönt att få hjälp med, speciellt när det gäller underlag för beskattning. Sammanställning av dokument och inlämnande av dessa till myndigheter är också något som kunder kan få hjälp med. I samband med detta rapporteras inkomster osv.

Förutom ovan nämnda tjänster kan du som kund även få lite råd och tips vad gäller att kontakta myndighetspersoner som är sammankopplade med dina frågor eller rapporter. Är man ny kan detta tyckas lite krångligt och här står DLX för samtalen och ringer upp vederbörande åt er. Detta kan vara bra när man startar ett företag.

Hur fungerar det?

För att bli kund hos DLX kan du inte välja ett paket eller en prenumeration via deras hemsida och köra igång. DLX vill vara mer delaktiga än så. Det du gör är att kontakta dem per mail eller telefon för att boka in ett möte. Där går ni tillsammans igenom dina exakta behov.

Kunden är mycket viktig för DLX och man vet av erfarenhet att alla har olika önskemål och behov. Därför tar man alltid reda på kundens specifika personlighet och krav och ser sedan till att skräddarsy tjänster utifrån den informationen. DLX vill vara så flexibla som möjligt och vänder sig till både små, stora och medelstora företag.

Det personliga mötet är också något som man värderar högt på DLX. Därför ser man till att ofta ta sig till kunderna om dessa ibland inte har tid eller förmåga att ta sig till deras kontor. Detta är en service som alltid ingår i priset och som många kunder också uppskattar högt.

Sker bokföringen via webben eller på klassiskt vis?

Om DLX sköter din löpande bokföring så lämnar du vanligen in en hög med kvitton till dem som de sedan förvandlar till momsrapporter och månadsavstämningar m.m. Du kan givetvis också skicka in dessa per mail om du föredrar det. Dock erbjuds ingen mobilapp.

Vad kostar tjänsterna?

Inga priser framkommer hos DLX på webben utan detta är något man bestämmer vid det personliga mötet. Alla företag får därför olika prisuppgifter beroende på situation och behov. Man kan också välja att göra enstaka delar själv och bara anlita DLX för vissa moment om man känner för det.

Hjälper DLX till med likvidation av bolag?

Ja, detta är också en tjänst som tillhandahålls av DLX. Precis som att man kan hjälpa kunder att starta upp ett helt nytt företag eller registrera ett bolag m.m, kan de också handleda dig när du ska avveckla ditt företag. DLX har koll på alla blanketter och rutiner.

Ingår det första mötet i priset?

Ja, det första konsultmötet på DLX är helt gratis. Detta brukar ta ca en timme och det är här du går igenom din ekonomi med den person som sedan ska bli din personliga rådgivare. DLX består enbart av två personer och av den anledningen brukar stämningen bli ganska familjär.

Kan DLX förmedla andra kontakter?

Ja, DLX har byggt upp ett stort kontaktnät genom åren och vill ni ha hjälp att till exempel hitta en revisor eller en kontakt på myndigheter, bistår DLX er gärna med detta. Man är tydlig med att allt som rör er ekonomi även rör DLX .