Svenska Ebeka är en redovisningsbyrå baserad både i Stockholm och Uppsala, samt i Riga, och Lettland. Deras mål är att göra serviceinriktad redovisning för sina kunder, samt hantera olika delar i ekonomin som löneadministration genom digitala serviceinriktade tjänster. Deras affärsidé grundar sig på digitala system, tjänster inom löner, affärsservice och redovisning.

Genom att alltid använda molnbaserade tjänster har man kunnat utöka sin kundbas i hela landet, och även i andra länder. Ebeka grundades 2016 och har redan vuxit och utökat sitt kontaktnät. Gruppen bakom tjänsten har dock en samlad kompetens som sträcker sig många år tillbaka och tack vare den har man kunnat erbjuda skräddarsydda tjänster till företag.

Ebeka sammanfattning

Ebeka arbetar enligt REX-standarden, vilket innebär god sed av redovisningstjänster.

  • Ebeka är ett ungt företag med kontor i Uppsala, Stockholm och i Riga.
  • Man erbjuder molnbaserade tjänster inom redovisning, affärsservice och löneprocesser.
  • Företaget jobbar enligt REX för god sed av redovisningstjänster.
  • Man är mycket öppen för utvecklingar och förändringar till det bättre.
  • Arbetsmetoderna är toppmoderna.

Hur fungerar Ebeka?

Målet med Ebeka är att sträva utifrån en internationell atmosfär och kombinera olika delar som en familjär stämning med stor kompetens. Ebeka har medarbetare från olika länder som tillsammans utgör en bred kompetens inom olika områden. Det är kunderna som skickar in alla underlag för att byrån sedan ska ta hand om resten.

Detta görs både genom en app och genom molnlagrade tjänster som Google Drive, Dropbox eller OneDrive. När underlagen har kommit in genom inskickade scanningar, foton och dokument tar en personlig redovisningskonsult underlagen för att stämma av och bokföra dem, eller se över en eventuell komplettering. Därmed sker en ständig återkoppling mellan kunderna och Ebeka.

När perioden är slut upprättar man en resultat-och balansräkning, färdigställer rapporter och inbetalningar av moms, deklarationer m.m. Vill du själv hantera betalningar går det också bra, i annat fall tar Ebeka hand om den biten också. Det hela börjar med ett uppstartsmöte som bokas via hemsidan och där får du en offert på ett tjänstepaket.

Kostnader hos EbekaEbeka

Fastprismodeller är något Ebeka har tagit fasta på, och beroende på hur många verifikationer som ingår i redovisningspaketet, kan du välja mellan fem olika alternativ: small, medium, large, extra large, och de är anpassade för dem som måste hantera ett stort antal verifikationer. Redovisningspaketet är det vanligaste, och också det mest utförligaste.

Ebeka tar även ett timpris för andra tjänster som deklarationer, årsredovisning, och analys av bolag. De etablerar och likviderar också bolag. Kostnaderna baseras på antal timmar, alternativt en kostnadsestimering som sker vid en första kontakt. Fördelen är att du som kund ska kunna välja hur du vill ha upplägget, och beroende på vad du föredrar.

Timpriserna varierar från 350- till 850 kronor per timme, beroende på om du är i behov av löpande redovisning/löneadministration, avancerad redovisning/skatterådgivning, affärsservice eller digitalisering, samt affärs- eller verksamhetsutveckling. Ebeka är alltid noga med dialogen med kunden, därför är det viktigt med ett möte eller telefonsamtal innan man sätter igång. Du kan även be om en anpassad offert.

Ebekas tjänster

Den största tjänsten som Ebeka tillhandahåller är redovisning, därför har man skapat fem olika redovisningspaket i förhållande till antal verifikationer i företaget. I paketet ingår alltid en löpande redovisning, en app att använda för att skicka in underlag och hålla koll på löneadministration för en anställd, rapporter, skatt- och momsdeklarationer, support, överflyttning m.m.

Om man behöver löneadminstration för fler än en anställd måste man lägga till den tjänsten och betala utifrån antal löner. Dessa paket kallas ”Löneadministration Bas”. I ”Deklarationer och Årsredovisning” ingår alla moment från årsredovisning och bokslut till inkomstdeklarationer och övriga tjänster som ”Analyser” samt ”Etablering av bolag”, och den innefattar också ett flertal andra punkter.

Det positiva med Ebeka är att de håller koll på allting inom företagets dagliga verksamhet, även bitar som traktamenten, milersättningar och utlägg, vilket också ska ingå i priset. Därför passar denna redovisningsbyrå både till mikroföretag som de lite större aktörerna som har många affärshändelser att registrera. Går något snett finns supporter tillgänglig.

Jag är ny i branschen. Hur kan Ebeka hjälpa mig?

Om du är på gång att starta upp en verksamhet, oavsett om det rör sig om en enskild firma eller ett aktiebolag m.m. kan du med fördel välja ”Etablera bolag” och få hjälp med allt vad processen innebär, som registrering och vidare rådgivning.

Jag vill avvecka mitt företag. Kan Ebeka hjälpa mig?

Ja, Ebeka erbjuder en tjänst som kallas för ”Likvidation bolag”, vilket medför all den hjälp du kan få för att tryggt likvidera eller avveckla ditt företag. Detta sker till ett fast pris och du får viktig information och praktiska exempel på hur du ska gå tillväga.

Hur gör jag om jag vill avbryta samarbetet?

Hos Ebeka gäller ingen bindningstid eller uppsägningstid. Du kan alltså välja att avsluta samarbetet när som helst utan att bli lidande ekonomiskt. Ebeka har heller ingen uppstartskostnad utan alla fasta priser är tydligt synliga på deras hemsida. Det är således ingen prenumeration som erbjuds.

Har jag alltid samma redovisningskonsult hos Ebeka?

Ja, när du deltar på uppstartsmötet tilldelas du en redovisningskonsult som du sedan kommer att samarbeta med under hela din tid hos Ebeka. Detta gäller oavsett var i landet du bor, eftersom tjänsterna är molnbaserade och kommunikationen kan ske smidigt vart man än befinner sig.

Hur sker överflyttning till Ebeka?

Om du redan har en befintlig redovisningsbyrå, sker överflyttningen av siffror och data

helt gratis och går till Ebeka. Du behöver därför inte fokusera på jobbiga samtal eller komplicerade överföringar som kan orsaka huvudbry. Detta är en del av uppstarten och en självklar process för Ebeka.