Red Flag Recension

Red Flag har som mål att göra det enklare än någonsin tidigare att driva eget. De erbjuder en heltäckande tjänst som sägs ge noll bokföring, noll pappersarbete och noll ångest. Trots allt är många sugna på att bli egenföretagare, men känner oro över allt bokföringskrångel. Med Red Flag slipper man det problemet.

Allt fungerar mycket enkelt. Först flyttar man sin enskilda firma eller sitt aktiebolag till Red Flag, sedan får man allt samlat på samma ställe. Som företagare slipper man använda sig av flera olika dyra tjänster. Med Red Flag får man bra överblick och de tar hand om all administration som krävs för att driva eget.

Varför välja Red Flag?

Red Flag-MastercardDen största fördelen med att välja Red Flag är att de verkligen sköter allt. De skickar fakturor, betalar ut löner, sköter all bokföring och förbereder skattedeklarationer och årsbokslut. Mycket hanteras automatiskt när det gäller bland annat påminnelser. Livet blir enklare som företagare och mer fokus kan läggas på själva verksamheten.

Vad Red Flags nuvarande kunder framhåller är hur bra översikt som tjänsten ger. När allt är samlat på samma ställe går det att få en sekundsnabb insyn i företagets finanser. Hur mycket pengar går att spendera för återstoden av månaden? Vilka framtida utgifter är på gång? Med Red Flag får man full kontroll.

En annan god anledning att välja Red Flag är deras självbokförande betalkort och smidiga företagskonto. Kortet i fråga är ett Mastercard. Med kortet kan man göra inköp till företaget, ta ett kort på kvittot och sedan glömma resten. Ingen besvärlig inloggning krävs hos en bank, utan allt sköts hos Red Flag.

Om Red Flag AB

Idén bakom Red Flag var att företagare upplever för mycket krångel med bokföring och byråkrati. De vill underlätta att driva eget företag och undvika all huvudvärk med pärmar fyllda av dokument och kassar fyllda med kvitton. Red Flag ska ta hand om all administration och annat tråkigt som bara håller verksamheten tillbaka.

Med andra ord var tanken att bli en lösning för den svensk som vill driva ett företag på allra enklaste sätt. I princip all fakturering, bokföring och arkivering sköts digitalt via tjänsten. Som företagare slipper man köpa in dyra revisorer eller använda flera olika tjänster samtidigt. Red Flag är en helhetslösning riktad framförallt till den som är intresserad av att starta företag i lite mindre skala. För stora företag finns det bättre lösningar, som klarar av stora mängder fakturor, och där roller kan sättas för vem som får attestera vilken faktura.

Red Flag AB grundades 2016 och är alltså relativt nya i branschen. De som står bakom företaget är Mikael Pawlo, Mattias Söderhielm och Niklas Derouche. Mikael Pawlo arbetar som VD och deras huvudkontor ligger i Stockholm. Tack vare deras höga kompetens och kundernas förbättringsförslag håller de på att utveckla tjänsten för att bli ännu bättre.

Vad ingår mer detaljerat i Red Flags erbjudande?Red Flag

  • Fakturering av kunder och bevakning av statusen för alla fakturor.
  • Administration av all bokföring som krävs för ett mindre företag.
  • Löneadministration och inbetalning av arbetsgivaravgifter, källskatt och moms.
  • Kontroller och rapportering, inklusive administration av kontrolluppgifter.

Utöver det kan vissa anpassningar göras beroende på företagets specifika behov.

Företagare som använder Red Flags tjänst betalar månadsvis. Red Flag har rätt att varje månad få sin ersättning betald från företagskontot efter att företaget gett sitt godkännande. Skulle medel inte finnas tillgängliga för betalning eller godkännande inte ges, utgår en dröjsmålsränta som ligger på 8%. Efterfrågar företaget rådgivning eller ytterligare manuellt arbete finns ett timpris.

Red Flag AB ansvarar inte för eventuella direkta eller indirekta skador som uppstår på grund av användandet av tjänsten. Kunden ansvarar också för att hitta och utföra uppdrag, samt för kvaliteten på allt sitt egna arbete. Inget agentförhållande finns eller någon annan form av avtalsrelation annat än att Red Flag sköter finanserna och erbjuder sin allt-i-ett tjänst.

Funktioner i Red Flag

Några av de funktioner som särskiljer Red Flag från andra bokföringssystem är följande:

  • Översikt över företagets ekonomiska situation. Hela företaget ligger hos Red Flag, och då går det också enkelt att logga in och se precis hur företaget ligger till i nuläget.
  • Självbokförande betalkort. Om du använder Red Flag för ditt företag får du ett Red Flag-Mastercard, som du använder för inköp till företaget. Fotografera kvittot och sedan behöver du inte göra något mer.
  • Sökfunktion för kunder. Du kan söka bland samtliga företag och privatpersoner i Sverige, direkt i Red Flag, för att hitta och fakturera din kund.

Sammanfattning

  • Red Flag är en komplett tjänst för den som vill driva eget.
  • Målet är att sköta all fakturering, bokföring och administration.
  • Tjänsten är användarvänlig och enkel att komma igång med.
  • Självbokförande Mastercard-kort och företagskonto ingår.
  • Grundpriset för tjänsten ligger på 498 kronor i månaden.
  • Att ha allt samlat på samma ställe ger väldigt bra överblick.

Vad kostar tjänsten?

Kostnaden ligger på 498 kr per månad. Det kan tyckas dyrt jämfört med en del rena faktureringstjänster, men i detta fall handlar Red Flag om en komplett lösning. Allting ingår, till och med företagskonto på bank och ett Mastercard-betalkort. Alltså finns inte längre något behov av andra tjänster.

Är Red Flag säkert att använda?

Inloggning på Red Flag sker genom Mobilt BankID och all kommunikation är krypterad. De följer alla regler och alla standarder som gäller i branschen. Bland annat uppfyller deras serverhall ISO 207001 för informationssäkerhet. När det gäller kundernas pengar hålls de av Handelsbanken och Red Flag AB är licenserade av Finansinspektionen.

Hur kan avgiften vara så låg för en tjänst där så mycket ingår?

Mycket beror på att Red Flag använder modern teknik för att bland annat kunna optiskt avläsa kvitton och liknande istället för att göra samma arbete manuellt. Dock finns fortfarande support och ekonomer som kontrollerar att allt går rätt till.

Har jag fortfarande full kontroll över företaget?

Red Flag är en tjänst och inte en ägare. Allt handlar om att de tillhandahåller hjälp för alla de olika moment som annars tar mycket tid och orsaker mycket huvudvärk. Man har fortfarande full insyn och full kontroll över alla viktiga beslut i företaget.

Hur kontaktar man Red Flag?

Enklast är att använda kontaktformuläret direkt på hemsidan. Man fyller i sitt namn, sin e-post och sitt meddelande. För de vanligaste funderingarna har de också en sektion som svarar på olika frågor. Vill man besöka deras kontor ligger det på Birger Jarlsgatan 58 i Stockholm.