Sanuk Advice är en ekonomibyrå som hjälper företagare med rådgivning inom en rad moment som ekonomi, redovisning och löner samt kontroll, stöd vid fusioner eller vid uppköp av företag. Man kan som kund även få hjälp med integration av affärssystem o.s.v. Sanuk Advice ligger i Enskede men har sin besöksadress på Norrlandsgatan i Stockholm.
Sanuk Advice slog upp sina portar i redovisningsbranschen 2010 och man har alltsedan starten valt att vända sig främst mot småföretagare och medelstora företag i olika bolagsformer. Samtidigt har grundarna bakom företaget ännu fler år på nacken och besitter kunskap sedan ett par decennier tillbaka. Hos Sanuk kan du få hjälp med allt från bokföringsprocessen till rådgivning.
Sammanfattning
- Sanuk Advice är en redovisningsfirma baserad i och strax utanför Stockholm
- Hos Sanuk Advice kan man få hjälp med det mesta inom ekonomi
- Du kan välja mellan webblösningar eller klassiska månadsredovisningar
- De använder sig av Fortnox affärssystem samt Mr Shoebox app
- En annan inriktning är att erbjuda stöd med logistik eller internationell redovisning inom Norden
Webbaserad eller traditionell redovisning
Hos Sanuk Advice har man som kund en fördel att både använda sig av det traditionella sättet att redovisa, d.v.s. att skicka in pappersfakturor, kvitton och liknande medans man även kan använda sig av molnbaserade tjänster såsom appen Mr Shoebox. Med den kan du redovisa och registrera när du är på språng.
Med månadsrapportering på klassiskt vis, menas även via mejl. Vissa anser fortfarande att det vanliga sättet känns bäst eller också föredrar ens kunder att få fakturor med posten. Därför har Sanuk Advice bestämt sig för att inte utesluta den ena eller den andra metoden för att tillgodose alla kunders behov.
Den webbaserade tjänsten sker dock direkt i appen Mr Shoebox och är enkel och användarvänlig. Med den kan du registrera och skapa underlag för affärshändelser och skicka dem direkt in till Sanuk Advice. I och med denna metod kan kunden även vara delaktig i hela ekonomin, även om Sanuks medarbetare sköter det mesta.
Ingående tjänster hos Sanuk
De tjänster som Sanuk erbjuder inom ekonomi är av ett brett urval. Detta innebär att du som kund själv kan använda Sanuk som bollplank och diskutera igenom just dina behov. Man erbjuder inga paket eller ger några fasta priser på hemsidan utan detta är något som bestäms vid ett första möte.
Sanuk åtar sig en rad tjänster såsom traditionell bokföring och redovisning med allt vad detta innebär. Oavsett om du vill sköta delar eller outsourca hela din ekonomiavdelning till dem, finns möjligheten. Allt tillhandahålls – från uppstart till avancerade uppgifter som bokslut eller årsredovisningar. Dessutom har man chansen att lägga till olika moment som exempelvis logistik o.s.v.
Sanuk Advice erbjuder även tjänster av upphandling av affärssystem och man har stor erfarenhet av varianter såsom Visma, Fortnox, SAP, Hogia, Microsoft Dynamics och många fler. Här ingår även implementering och rådgivning om du skulle behöva integrera dina redan existerade affärssystem eller få hjälp med användning m.m. Även internationell redovisning och rapportering ligger Sanuk varmt om hjärtat.
Kunskap inom Sanuk Advice
Sanuk Advice består av två grundare – Annika Lindström som är ägare och hennes samarbetspartner Lena Kjellerby. Detta är två damer som har bred kunskap inom flera områden i ekonomi, även ur internationellt perspektiv. Tillsammans har de byggt upp ett nätverk av ekonomer som hjälper kunderna att få det de önskar.
Dessa medarbetare som kontinuerligt skickas ut på uppdrag, har erfarenhet av både små, medelstora och större företag och kan därmed hjälpa till med många fler avancerade uppgifter än många andra klassiska redovisningsbyråer. Oavsett vilken frågan är, kan du sannolikt få ett rakt svar. Man kan även guida bolagsformer som föreningar och/eller stiftelser inom den ideella sektorn.
Den nackdel som Sanuk dock får stå ut med är att deras tjänster är lite vaga vid första anblick på hemsidan. Man ger klart och tydligt en bild av att vara ett mycket proffsigt företag men däremot är det lite otydligt hur en potentiell kund blir en faktisk klient samt vilka prisnivåer man kan vänta sig.
Hur blir jag kund hos Sanuk Advice?
Man kan hos Sanuk inte boka möte eller köpa tjänster via nätet utan kontakten som sker, sker via ett mejl eller ett telefonsamtal. Då får du ett möte inbokat och ett samtal att förbereda dig inför. Det som sker är då att man samtalar och bestämmer tjänst.
Varför har Sanuk inga prissättningar?
Hos Sanuk Advice anser man att varje kund har olika förutsättningar och behov och kan därför inte ge ett exakt pris på vad den eller de önskade tjänsten/tjänsterna kommer att kosta. Detta är strikt individuellt och kostnaden fås via en offert eller vid samtalet. Smidigt tycker vissa, och lite störande enligt andra.
Kan man integrera med andra företagstjänster?
Ja, detta brukar inte vara något som helst problem hos Sanuk Advice då man har gedigen erfarenhet av en rad system och implementationer. Vid exempelvis supply chain eller internationell redovisning, gör Sanuk Advice det enkelt för dig. Man är även öppen för förslag och det är kunden som leder utvecklingen.
Kan jag få hjälp med alla aspekter inom ekonomi?
Ja, detta är en grundregel för Sanuk Advice. Man kan sköta hela din bokföring, fakturering, löneadministration eller övriga bitar inom den ekonomiska avdelningen. Detta kan ske via appen där Sanuk hela tiden ger dig notiser om vad som bör göras och godkännas, samt på klassiskt vis.
Sysslar Sanuk Advice med bemanning?
Nej, detta är för tillfället ingenting som listas, utan vill du som företagare ha hjälp så sker kommunikationen på distans eller via möten. Dock finns än så länge ingen inhyrning av Sanuks medarbetare men då kunderna ofta har sista ordet, så kan du givetvis fråga om detta är möjligt.